måndag 10 maj 2010

I Sverige så pratar vi faktiskt svenska!

Jag vet inte hur många gånger ni har hört detta förut? Men jag har fått höra det ett antal gånger under mitt liv. Jag menar skit du i vad jag pratar för språk på en spårvagn eller på McDonald’s! Fett trött på människor som tror sig att allt runtomkring dem skall vara så lika som dem själva! Senast en man sa till mig att ”I Sverige så pratar vi faktiskt svenska” så skällde jag ut honom som fan på bussen. Jag menar vad är problemet? Handlar det om att jag och den jag pratar med inte skall kunna snacka skit om idioten? Då måste personen tro mycket om sig själv att han/hon tror att jag ödslar min tid på honom/henne. Vad fan skall han göra när han träffar på två döva på bussen som pratar teckenspråk med varandra? Skall han vända sig och säga ”I Sverige pratar vi faktiskt svenska”!

Enda gången ngn har rätt att säga så (och det på skämt) är mellan kompisar, jag menar om jag och annan kompis pratar persiska när vi umgås med en tredje som inte kan persiska, då är det självklart ok att säga till. Men detta händer ju inte mig för jag pratar svenska om det är det gemensamma språket med dem jag umgås. Men jag skiter fullständigt i vad personerna i en buss eller spårvagn tycker gällande val av språk.

För att i Sverige så pratar vi faktiskt 100tals språk dagligen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar